lördag, december 05, 2009

Tävlingsdag

Jaha, då har man varit och tävlat 3:an. Idag var det Ludvika BK som arrangerade sin lydnadstävling i fotbollshallen i Smedjebacken. Första gången vi är där och tävlar, men jag har varit där och tittat tidigare. Ser så härlig ut att köra där så det fick jag ju naturligtvis prova på. Hade dock lite funderingar på hur damen skulle reagera då vi inte tränat under sådana förhållanden så mycket. Ridhusträningen har det blivit lite av och detta är ju något helt annat. Gräsmatta och läktare med applåderande publik. Vår samlingstid var kl. 11, så det kändes skönt att få ta det lugnt på morgonen. Kanske var det också bra för mig för nerverna kom inte i dallring. Väl på plats i god tid hann vi se lite elitekipage och bara ta det lugnt. Väntan blev dock väldigt lång. Vi var 13 deltagande i 3:an och jag hade startnummer 12. Trist väder ute, ruggigt och små regn, så det var skönt att det var inomhus. Det var inte förrän när vi stod och tittade på Cilla och Mixa som hade startnumret innan oss som nerverna kom krypande. Vänligt men bestämt knuffade jag bort dem och det fungerade riktigt bra. Jag var inte alls så darrig på benen som jag kan vara. Trots det gick väl inte fria följet så strålande, men jag kände ändå en vinst i mig själv. Något splittrad av omgiviningen var Greia, men ändå bättre i kontroll än vad jag kunde ha förväntat mig.
Lite snabba poäng: 10:a på sittande i grupp, platsliggning och sättande, 9:a på apporteringarna, 8,5 på rutan, 8 på inkallning, 6:a på fria följet och fjärren och en 5:a på vittringen. Totalsumman slutade på 249 poäng och en 5:te plats.
Några snabba kommentarer: Rutan - matte säger stå för tidigt så tassarna blev utanför, Fria följet - ja, detta hemska första moment, Vittringen - måste smaka på alla, Fjärren - måste få till skiftena ännu bättre. Ibland så flyttar hon fram alldeles för mycket när jag är på långt håll.
Summering: Jag är mycket nöjd med dagens prestationer. Greia var alert och på, men ändå sansad. Fick fler kommentarer att hon såg så himla trevlig och glad ut. Och det är ju min lilla skit ;) Även om hon än en gång blev kallad BC, men jag förstå dem. När pälsen är borta så kan man inte tro annat... Nu är det bara att träna på tills nästa tävling. Beroende på hur löpet kommer, så har vi sikte på några fler 3:or i början av nästa år.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Uj vad nära! Bra jobbat! /Britt & virrhönorna

söndag, december 06, 2009 4:02:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home